Kenapa Aku Ke Pondok?

Bismillahirrahmanirrahim.

Dengan nama Allah swt yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Ku mulai tulisan ini dengan ucapan Assalamualaikum wbt buat pembaca yang sudi pembaca nukilan daku kali ini.

Korang apa khabar? Sihat sokmo ke? Moga-moga sentiasa dalam rahmatNya Allah swt. Cewah! Macam menulis surat je kan? Almaklumlah, dah lama tak buat surat menyurat ni. Hehe.

Pertama sekali, aku nak ucapkan syukur kepada Allah swt dan rasa berterima kasih aku tak terhingga kepada kedua ibu bapa aku yang sentiasa memberi dorongan terhadap aku.

Kedua, aku bersyukur kepada Allah swt kerana dengan taufik dan hidayahNya dapat aku berfikir dengan menggunakan akal yg diberi oleh Allah swt untuk memilih jalan mana yang terbaik untuk aku di dunia dan akhirat. 

Ketiga, tahniah buat diri aku sebab aku tak sangka aku boleh buat keputusan ini. Haha!

Keempat, aku juga insan biasa seperti kamu semua. Pernah lakukan kesilapan. Apa pun, sila nikmati nukilan daku ini sambil minum kopi atau sambil layan alunan Al-quran daripada Muhammad Taha Al-Junayd. Suara beliau memang UMPHH lah!

Berbalik kepada tajuk, kenapa aku ke pondok? 



Sebelum aku pergi lebih jauh mendalam sehingga ke lubang cacing. Sepanjang pengalaman aku sebagai insan yg kerdil tetapi sihat lemak berkrim ini. Aku dapati ada yang takut untuk belajar di pondok. 

Kenapa?                                                             sila baca sambungannya.


Risau akan rezeki.


" Eh, kalau pergi pondok nanti. Mana ada sijil, kalau tak ada sijil,macam mana nak kerja? Pastu, kalau takda kerja, macam mana nak makan,minum,tanggung anak bini semuanya?"

Ketahuilah wahai sahabatku yang comel lotte bahawa rezeki ini milik Allah swt. Yakinlah bahawa rezeki ini datangnya daripada Allah swt. Allah swt dah sedia cukup-cukup untuk kita hidup atas muka bumi. Percayalah sebagai korang percaya bahawa jodoh itu takdir atau ketentuan tuhan. Begitu juga dengan rezeki. Yakin dan percaya serta iktikad di dalam hati kita bahawa rezeki itu Allah yang punya. Bukan Ahmad Albab yg punya... Ha ha ha!(dialog filem P.Ramlee).

Kita je yang melebih-lebih nak harta dunia,kan? Aku ler tuu......

Sebenarnya banyak lagi yang menghalang seseorang untuk belajar ilmu agama ini termasuklah apa yang terjadi pada diri aku cuma kita kena kuatkan semangat kerana kita yakin bahawa janji Allah swt itu benar. Allah swt tidak akan sesekali memungkiri janjiNya!!

Jom kita teruskan cerita ini. 

Sebelum ini, aku mengambil keputusan untuk melanjutkan pelajaran aku di peringkat tingkatan 6 kerana aku tidak mahu mengambil PTPTN. Mungkin sebab aku rasa PTPTN ini membebankan sedangkan tingkatan 6 ini kosnya murah dong! Ingat duit jatuh dari langir ke? Hehe.

Jadi, setelah hampir 6 bulan kot tak silap aku masa belajar di tingkatan 6 ini. Hati aku seolah-olah tidak tenang. Sekejap pi sekolah. Sekejap tak pi. Hish,memang jadi pelajar yang bermasalah tahap kritikal dah aku masa tu. Persoalannya mengapa? 

"Ke sebab malas ? "Hehe... Shhhh...senyap sudah. 

1. Aku tak rasa aku boleh dapat ilmu yang aku mahu di tingkatan 6. 

Sebab apa? Sebab kami belajar hanya kerana peperiksaan. Cuba korang bayangkan, korang ada persoalan yang memang dah lama korang nak tanya sejak sekolah menengah rendah lagi tetapi apabila masuk di peringkat yang lebih tinggi.

Cikgu hanya jawap;

 " Takyah la awak ambil tahu, awak baca je apa yang ada dalam buku"

Jadi disini,membuktikan bahawa kita belajar untuk dapat sijil semata-mata. Jujur aku katakan, aku sangat membantah sistem sebegini yang hanya belajar untuk dapat sijil. Ketahuilah bahawa sijil tidak menjamin pun rezeki kita wahai cik adik,kakak,abang,makcik dan pakcik. Yg menentukan rezeki adalah Allah swt! Betul tak? 

Adapun begitu,peperiksaan adalah bagus untuk menguji tahap mana ilmu kita,kan?

2. Suasana belajar yang tidak menurut Syariat Islam.
Suasana belajar bercampur lelaki perempuan. Boleh pegang sana,boleh pegang sini. Boleh pegang sini. What the punishment is that? Kita mana boleh bercampur lagi perempuan! Nanti dapat babydoll. Haha.

Selain itu, kelas tambahan diadakan ketika waktu Zohor. Ya Allah........! Waktu-waktu Zohor pun nak buat kelas? Tak hairan ke cik kak dan cik abang? Makcik dan pakcik? Kalau iye pun, biarlah pelajar solat Zohor dulu. Lepas tu, jom kita belajaq. Betoi dok? Haaa...kita nak dapatkan ilmu tetapi dalam masa yang sama kita buat maksiat/kemungkaran yakni kita tinggal yang lebih utama. Jadi,dimanakah keberkatan ilmu itu? Fikir-fikirkan! Renung-renungkan! Jangan tunggu kiamat.....nanti tak sempat. :p

" Cets! Punyalah panjang syarahan Encik Abe ni. Kami mahu tahu awat hang pi pondok?!!" bisik hati korang,kan? Tuu diaaa! Sabaq naa, mai minum secawan? Hehe.

Pernah tak baca buku hasil tulisan Hilal Asyraf yang bertajuk Langit Ilahi. Didalam buku tersebut, saudara Hilal ada menanyakan tiga soalan penting. Kalau tak silap lah.

1. Dari mana kita datang?
2. Untuk apa kita didatangkan?
3. Ke mana kita akan pergi?

Jawapannya? Carilah sendiri. Bukan senang tauu nak dapat ILMU..

Baiklah. Apa kita tahu darimana kita datang, untuk apa dan kemana kita akan pergi lalu kita akan terus kembali kepada tuhan pencipta. Betul tak? Kalau salah, mohon cubit pipiku ini.

Jadi, untuk kembali kepada tuhan pencipta kita ini dengan apa?

" Dengan ilmu agama la Abe....takkan dgn jet kot." 

Haa! Betul tu pakcik. Dengan ilmu agama!!

Apabila kita kenal tuhan kita yakni Allah swt. Maka kita yakin bahawa kita datang daripada Allah swt dan kepada Allah swt jualah kita kembali. Betul tak ni?

Untuk kenal tuhan, kena belajar la ilmu Usuludin.

" Awaludin makrifatullah" - " Awal-awal ugama adalah mengenal Allah
 swt"

1. Belajar tentang sifat yang wajib bagi Allah swt.
2. Belajar tentang tak ada sifat mustahil pada Allah swt.
3. Belajar tentang sifat yang harus bagi Allah swt.
3. Belajar tentang aqaidul iman yang 50.

Dan....banyak lagi. Biar kita lepas fardhu ain dulu. Nanti, bila orang tanya " Tuhan mung tu lagumana? Boleh nampak ka? Ada tangan ada kaki ka?" Jadi,apabila kita ada ilmu, kita boleh jawap dengan mudah dan tepat,insyaAllah. Yakni, Allah swt itu bersifat dengan wujud(ada),Qidam(sedia),Baqo'(Kekal),Mukholafatuhulilhawadis(bersalahan Allah swt dengan segala makhluk) dan banyak lagi.

Ops! Diriku ini bukan ustaz tetapi baru nak start bang. Masih merangkak tetapi yang penting, kita dah mulakan langkah biarpun perlahan. Betul tak?

Kesimpulannya apa?

Ketahuilah wahai sahabatku. Sekiranya kita kejar akhirat,pasti dunia akan datang dan jika kita kejar dunia,dunia akan lari tergedik-gedik. Hari ini, saat ini, daku berpesan pada diri daku, aku nak ubah diri aku. Aku nak capai kepada cinta Allah swt. Aku nak kecapi Syurga yang indah lagi sempurna. Aku nak tinggal di Syurga yang mana bidadarinya cun melecun yang memakai 70 lapisan baju yang cantik. Aku nak tinggal di Syurga dan berjumpa dengan Rasulullah saw. Aku nak berjumpa dengan Allah swt di Syurga kelak.

Dan, aku taknak hidup dineraka yang mana ada ular sebesar tengkuk unta didalamnya. Ada kala jengking yang besar. Aku taknak digigit ular. Aku taknak yang menyakitkan. Jadi, aku kena mula sekarang!

Biar pahit di dunia,tetapi manis di akhirat!! Bukan senang nak dapat Syurga!! Aku perlu korbankan cintaku pada dunia dan kembali kepada cinta kepada Allah swt.

Marilah sahabatku.....kiamat pasti akan datang. Iman dan amal menentu segala-galanya. Nukilan ini ku tulis buat tatapan diriku agar aku sedar tugasku sebagai hambanya bukan setakat ini sahaja tetapi banyak lagi.

Kata seseorang;

 " Kita tuntut ilmu agama ini bukan untuk tunjuk pandai tetapi untuk beramal dapat kehidupan kita."

" Biar lepas dulu fardhu ain dalam agama lepas tu,tak kisah lah nak belajar ilmu dunia."


Ini tidak, bab komputer,sains,teknologi,makanan dan sebagainya semua pandai tetapi bila baca Al-Fatihah, berterabur! Tajwid tak betul. Macam mana nak sah solat? Sapa tu? Aku laa... Korang semua lagi pandai. :p

Ingat! Ilmu ini untuk diamal dalam kehidupan...marilah sama-sama kita berpimpin tangan ke Syurga Allah swt. Takkan nak masuk sorang kot? Itupun belum tentu. Janji usaha dulu,betul tak? Sambil-sambil tu,bawaklah ahli keluarga yang lain. Diorang taknak? Diorang yg rugi. Tugas kita? Hanya sebarkan dakwah. InsyaAllah...sama-sama kita berjumpa di sana kelak. InsyaAllah.

Rasulullah saw dikasihi,sunnahnya dihayati, laluan ke firdausi. Allahuakbar! Assalamualaikum wbt!

Aku yang jahil : Tak salah kita berkongsi kan?

Pokok pun perlukan cahaya untuk hidup, apatah lagi kita yang perlukan Nur,kan?


12 comments

" Aku juga seperti kalian. Baru nak kenal agama...tapi yang penting bila kita dah tahu,kita mulakan. Jangan tunggu nak jadi ustaz baru nak start. Eh?"

:) Salam ukhwah.

Hebat! Jd berapa umur abe mirul now? Hihi.. Salam kenal gaks

Terima kasih. Umur 19 tahun.. hehe. :)

Hebat! Jd berapa umur abe mirul now? Hihi.. Salam kenal gaks

assalamualaikum.. tumpang tanya, macam mana cara pendaftaran pondok disana eh sebagai pelajar sementara? sya hamba Allah betul2 nak masuk sekolah pondok hujung tahun nt dalam 2 bulan sahaja. harap sudi membalasnya.. ni email sy, dhon.damaska@gmail.com syukran

Mirul.boleh tanya awk belajar di pondok mana?

Boleh saya thu contoh surat akuan akhlak mcm mna dan nak dpatkan mcm mna?sya pon nak pondok jugak..

Boleh saya thu contoh surat akuan akhlak mcm mna dan nk dpatkan kat mna?sya pon nk masuk pondok jugak..

Bgus mirul teruskan pejuangan anda

Macam mana nak dapatkan surat akuan akhlak ye?

saya pelajar ipta, sya pon egt nk quit dr ipta n masuk pondok sepenuh masa.. lepas belajar pondok kita bole futher study dekat mana? adakah sya buat pilihan yg tepat?


EmoticonEmoticon