Dari Dunia, Kembali Ke Akhirat

Ketika aku berada di Tingkatan 5. Aku ada satu soalan Sejarah pada cikgu Sejarah.

Tapi sayang. Cikgu Sejarah suruh aku mencarinya ketika di Universiti. Takkan aku nak ambil bidang Sejarah,kan?

Tetapi, aku temui ketika berada di Tingkatan 6. Sedikit, tetapi tidak banyak. Namun, timbul lagi banyak soalan tentang Sejarah. 

Aku cuba bertanya pada Cikgu Bahasa Melayu(Ting.6). Jawapnya, baca sahaja dalam buku. Tetapi, aku tidak menemui jawapan. Aku rasa pendidikan kita hanya berdasarkan buku. Seandainya soalan yg luar daripada buku, ia seolah-olah tiada jawapan.


Akhirnya selepas Tingkatan 6, aku menemui ilmu yg lagi penting dalam Zahratul Murid, Bakuratul Amani, Penawar Bagi Hati, Hikam dan sebagainya. Ilmu yg lebih bernilai daripada isi dunia. 

Pelbagai soalan yang kita fikir tentang isi dunia tetapi apabila kita berjumpa dengan isi akhirat. Kita makin rasa cinta, sayang dan kasih. Persoalan dunia ini hanya di dunia. Tetapi persoalan akhirat, membawa kita ke Syurga. 

Aamiin. 

Daripada dunia, kita kembali kepada akhirat. 

Wallahualam.


EmoticonEmoticon