Kehidupan Ini Terlalu Luas Untuk Dirungkai



Assalamualaikum wbt.


Alhamdulillah. Hari ini saya berkesempatan untuk meneruskan perjuangan menulis entri kedua blog ini. Mr.She dari blog Live Laugh Love pun komen.


" Update la abey...... :D"


" Iya la Mr.She. Nak update ler ni.."


Baiklah. Berbalik kepada tajuk. " Kehidupan Ini Terlalu Luas Untuk Dirungkai." Apa maksud saya?


Sebenarnya tiada maksud apa-apa pun kerna tak tahu nak tajuk apa. Tetapi ia ada sangkut paut dengan apa yang hendak saya perkatakan.


......................................................................................................................................



Air? Mengapa air itu penting? Air amat penting kepada manusia untuk kegunaan seharian. Air yang Allah swt bagi dekat kita ini mempunyai pelbagai fungsi seoalah-olah tanpa air hidup kita tidak keruan.

Iyo lah. Bayangkan ketika kita berada didalam satu situasi dimana perut kita memulas. Loceng melabur pun berbunyi. Pelbagai bau-bauan keluar perlahan-lanhan.

" Pruuuuuut.......pruttttttttttt"

" Eh,bukan aku yang kentut!" - kata jiran sebelah rumah. ; orang kentut mana mengaku. HAHA!

Tetiba air pula tiada. Bayangkan lah betapa peritnya perjalanan seseorang itu hanya kerana ingin melepaskan secotek najis. Dapat bayangkan tak?  Perit bukan?

Ok! Tamat cerita.

Kesimpulannya: Kalau bekalan air rumah anda kena potong,sila lah bayar ye. Hehe!



Kehidupan ini sukar untuk dirungkai. Banyak cabaran dan halangan harus ditempuhi. Bukan kita sahaja yang hidup di atas muka bumi Allah swt ini tetapi kita berkongsi sama rata dan yang membezakan kita adalah amalan. Amalan yang menentukan samaada tempat kita di Syurga atau neraka.


Dan malanglah seseorang itu jika kehidupan dia ibarat katak bawah tempurung.




Buat pembaca sekalian. Inilah dia pemandangan jika anda berada di bawah tempurung. Kalau tak percaya,sila lah cari tempurung-tempurung berdekatan dan rasailah sendiri. Anda pasti teruja! Haha! - Eh! Macam iklan pulak.


Jika ditafsirkan ibarat katak bawah tempurung pada zaman kini dalam bahasa mudahnya " Depa ni spesis  duduk kat rumah ja. Depa asyik layan internet sampaikan depa rasa kawan-kawan depa  tuh hidup dalam komputer. Hidup depa hanya dengan internet. Orang kata,depa takdak kehidupan walhal orang duk kata internet di hujung jari".- forever alone. -.-'


Lelaki Inggeris berkata " Get out from computer and get a life men!"


Kehidupan ini terlalu luas,terokailah ia dan rasailah nikmat alam ini.




Namun, jangan sesekali kita menjadi sampah. Sampah dalam perspektif saya ada dua sahaja. Pertama:,sampah yang memudaratkan. Kedua,sampah yang memberi manfaat.


1. Sampah yang memudaratkan.


Ada seorang pemuda yang bernama Ali (Ali ni terkenal kan? Haha!). Pada suatu hari, Ali memberi sebungkus roti gardenia. Kemudian,Ali singgah di taman untuk menikmati suasana yang. Selepas membuka plastik roti tersebut, Ali pun buang plastik tersebut ke dalam tong sampah.


Plastik itulah sampah yang memudaratkan. Ya lah. Kalau Ali makan plastik tu bersama roti dengan enaknya,maka ia memudaratkan kerana ia akan menyebabkan Ali mati pucuk.- Ali juga boleh dipanggil sampah sekiranya dia makan plastik itu. Woha!


2. Sampah yang memberi manfaat.


Sampah yang dapat memberi manfaat kepada kita memang banyak. Contohnya barang-barang yang boleh dikitar semula. Sebelum dikitar semula sampah itu dipanggil sampah tetapi selepas dikitar semula ia dipanggil ________- isi sendiri mengikut kesesuaian. :)


Saya kira pembaca begitu bijak dan tahu apa itu sampah yang memberi manfaat.


Kesimpulannya: Jangan makan sampah ye! Pis!




Tin kosong? Apa yang boleh dikaitkan dengan kehidupan kita? 


Bagi saya tin kosong nilainya begitu tinggi bagi orang-orang susah. Kita memandang tin itu hina kerana rata-rata manusia mengamal pepatah habis madu sepah dibuang.


Apabila kita melihat sesuatu perkara itu dalam sudut yang berbeza maka ilmu kita akan bertambah dan tidak mudah prejudis serta tidak menilai sesuatu perkara itu membabi buta.




Jadi, sila kumpul  tin kosong banyak-banyak. -  Erk? (tak lawak pon!)




Tahukah anda gambar di atas menunjukkan gambar apa?


" Batu!!!!!!!!!!!!!!!" 


" Ya! Betul! 10 markah untuk anda! Mesti dulu-dulu sekolah tadika kan?" 


Hanya satu saja benda yang kita boleh ungkapkan tentang batu.


" Kepala kau keras macam batu!" - inilah ayat yang orang selalu cakap.


Benarkah begitu?


Fakta atau auta?


Walaubagaimanapun,hipotisinya ialah batu adalah objek yang paling mudah untuk dipecahkan atau dihancurkan berbanding orang yang mempunyai kepala batu kerana teramatlah sukar untuk memecahkan perspektif,pandangan serta ideologi mereka.




Akhir kata, saya menyeru pemuda-pemuda semua yang tiada arah tuju kembali ke jalan yang benar seperti mana yang terdapat dalam surah Al-fatihah.


Hari-hari kita minta jalan yang lurus dengan Allah swt namun apakah usaha kita untuk sentiasa berada di landasan yang betul?


Jadilah kita pemuda-pemudi yang bebas daripada anasir-anasir luar seperti mana bunga kangkung di atas. Walaupun kembang tak habis namun ia tetap akan menjadi kangkung dan tidak akan berubah menjadi buat tembikai sekiranya matang kelak.


Allah swt menciptakan kau sebagai lelaki. Maka,jadi lah  lelaki.
Allah swt menciptakan kau sebagai perempuan. Maka,jadilah perempuan.


Ayah selalu berpesan " Kalau kita jaga Allah swt, Allah swt pasti akan menjaga kita." - saat itu air mata keluar dari bibirku. Eh,dari mataku.


Kehidupan ini terlalu luas untuk dirungkai,dikupas dan diterjemahkan dalam bentuk ayat.
Lihatlah dunia,merantau lah.
Barulah kita akan merasai betapa bertuahnya kita dilahirkan dibumi dan diberi peluang oleh Allah swt untuk merasai nikmatnya di dunia dan akhirat.


Pandangan.
Pendapat.
Ideologi.


Kita sama sahaja sekiranya kita faham tujuan Allah swt menciptakan manusia.


......................................................................................................................................
Kita bukan boneka.

Burung merpati sejoli.
p/s: Abe bercita-cita hendak jadi photograpger tetapi tiada duit hendak beli DSLR. Hoho! Guna kamera biasa je.


EmoticonEmoticon