Kasih Seorang Ayah Tak Nampak Di Mata

Siapa yang masih mempunyai ayah?

Siapa yang sudah tiada ayah?

Kepada mereka yang masih mempunyai ayah, hargailah ayah korang itu.

Kepada mereka yang sudah tiada ayah, sedekahkanlah pahala kepada beliau dan kasihlah pada ibu korang.

Bukan aku nak cerita atau sembang kosong. Kasih seorang ayah ni, kita takkan nampak dengan pancaindera kita, nak rasa dengan anggota pun tak boleh!

Tetapi, saat kita dengar lisan ayah kita menasihati kita. Barulah kita perasan, kasih sayang ayah kita tu di sebalik serak-serak suaranya. Baru kita rasa kasih ayah itu melalui suara dia. Baru kita dalami perasaan beliau. Sebab apa? Kita kadang-kadang anak ni tak terkesan dengan pengorbanan tenaga ayah kita,kan?

Anak Lelaki Atau Perempuan Yang Rapat Dengan Ayah?

Pada pendapat aku, anak perempuanlah yang rapat dengan ayah. Anak lelaki pula dengan ibu.

Namun begitu, ayah kita takda beza pun anak lelaki atau anak perempuan. Semua dia layan sama rata. Kita ni anak lelaki yang ego. Ingat tak masa kita mintak duit dengan mak? Mak bagi duit kan? Walhal duit tu pun daripada ayah.

Ingat tak masa kita mintak motosikal baru dengan mak? Padahal ayah yg belikan.
Ingat tak masa kita mintak sesuatu dengan mak? Tengok-tengok ayah balik kerja,ayah belikan baju untuk kita, seluar untuk kita, jam untuk kita. Padahal kita tak mintak.

Berapa ramai yang hargai pengorbanan seorang ayah?
Aku dulu masa kecil, memang nakal sangat. Apabila aku dah meningkat remaja, aku dah sedar tanggungjawap aku. Ayah aku mula pencen sebelum aku kerja. Selepas pencen, ayah aku masih kerja lagi untuk sara kami keluarga sekarang. Di saat inilah aku rasa kasih seorang ayah. Aku rasa sangat-sangat penting seorang ayah dalam kehidupan kami. Aku rasa kalau takda ayah ibarat aku hilang separuh semangat dan jiwa dalam diri aku.

Selepas pencen, ayah aku bekerja di satu tempat yg jauh daripada keluarga. Balik pun tak selalu. Tetapi apabila ayah aku balik, aku bersemangat. Aku nak buat itu ini aku rasa jiwa aku gembira. Jiwa aku rasa tenang. Tak serabut.

Benarlah apa orang kata, apabila kita berjauhan dengan seseorang. Barulah kita akan rasa rindu.

Kita sebenarnya bertuah!

Kita yang ada ayah ni patut bersyukur. Betapa ramai insan yang sudah kehilangan ayah,bahkan tidak dapat kasih sayang seorang ayah. Ada pula yg dapat Ayah tiri. Dia sebenarnya kan,ayah tiri dengan ayah kandung  ni lain. Serius lain. Takkan sama lah!

Seorang Ayah tak mintak balasan pun!
Tak kira lah ayah atau ibu. Mereka tak mintak sesen pun daripada kita. Mereka cuma nak kita hormat mereka, kasih mereka, dengar cakap mereka, taat mereka dan hidup dalam keadaan harmoni dengan adik beradik. Itu je.

Kita takkan dapat balas jasa mereka. Bagilah gunung emas sekalipun. Takkan bernilai.

Aku mula sedar pentingnya seorang ayah dalam keluarga. Aku sedar betapa kasihnya ayah aku yang duk membebel aku siang malam, duk ajar aku itu ini, duk nasihat aku, duk bimbing aku. Aku sedar. Saat kita rasa hilang itulah kita sedar bahwa sesuatu itu bernilai,kan?

Teringat aku dengan kata-kata ayahku " Ayah ni, nak jadi orang lain tak boleh dah. Ayah tetap ayah. Ayah nak jadi ustaz,takleh dah. Jadi, Abe kena terima seadanya...Ayah nak abe berubah.. jadi Abe(abg) yg baik.."

Terimalah Ayah kita seadanya.

Kita nak ayah kita jadi ustaz?
Kita nak ayah kita jadi orang kaya?
Kita nak ayah kita jadi doktor?
Kita nak ayah kita jadi adun/yb?
Kita nak ayah kita jadi seperti ayah orang lain?

Takleh dah. Ayah kita tetap ayah kita. Terima ayah kita seadanya. Jangan sebab kesilapan ayah kita yg sedikit, itu membuatkan kita benci pada dia. Sedangkan silap kita ni kalau nak kira lagi banyak.

Akhir kata, kita ni anak lelaki kadang-kadang malu nak tunjuk kasih sayang kita pada mak ayah. Betul kan? Jadi, cara kita nak tunjuk kasih kita pada mereka adalah kita dengar cakap mereka dan tak melawan.

Takda dah orang macam ayah kita kat dunia ni.
Sorang tu je ayah kita.
Hilang dia tiada berganti,
Hargailah dia sebelum ditarik nyawa.

Abe Mirul, 19 Oktober 2013.

2 comments

kita ni banyak lupa. kita mula sedar apabila kita hilang sesuatu yg berharga. kita ja sombong. padahal ayah kita ni duk pulun habis2 nak sara keluarga.

Tak menitis ka air mata tgk wajah mak ayah kita?

betul tu Abe Mirul, kalau kita dah kehilangan kedua orang tua baru terasa menyesal. Tapi jgn dah xde baru nak menyesal. Hargai dorang sementara masih ada.


EmoticonEmoticon